عادات الزواج فى اسبانيا: دليل شامل عن الزفاف والخطوبة وشهر العسل

عادات الزواج فى اسبانيا: دليل شامل عن الزفاف والخطوبة وشهر العسل. لو فكرت في جواز، أكيد هيجي في بالك قاعة كبيرة مليانة ناس، زفة، أغاني، ولمة حلوة بتجمع الأهل والأصحاب.

بس هل كل الجوازات في العالم شبه بعض؟ طبعاً لأ. كل بلد وليها عاداتها وتقاليدها في الجواز، و اسبانيا مش استثناء. تعالوا نتعرف سوا على جوازاتهم، ونشوف إيه اللي بيشبهنا وإيه اللي بيختلف عننا، من أول عدد المدعوين لحد شكل الهدايا. التفاصيل عبر تلفزيون زوجتى.

عادات الزواج فى اسبانيا
عادات الزواج فى اسبانيا


عادات الزواج فى اسبانيا


الجوازات في إسبانيا ليها تقاليد خاصة ومختلفة شوية عننا. زمان، كانوا بيعملوا جوازات كبيرة أوي، زي بتاعتنا كده، فيها مئات من المدعوين، ودا كله على الطريقة الكاثوليكية. بس دلوقتي، الشباب بقى بيحب يعملها بسيطة، بحفلة صغيرة كده مع الأهل والأصحاب المقربين، وياخدوا بعض على سنة الله ورسوله في المحكمة.


تقاليد الزواج من المرأة الاسبانية


  • من العادات القديمة عندهم، إن الناس بترمي رز أو ورد على العروسين وهما خارجين من مكان الفرح، زي ما كنا بنعمل زمان.
  • كمان الجوازات زمان كانت بتبدأ بعد الضهر وتقعد طول الليل لحد الصبح، لكن دلوقتي بقت بتتعمل الصبح أو العصر، وممكن برضو تمتد لوقت متأخر.
  • الستات في إسبانيا بيلبسوا دبلة الخطوبة في إيدهم الشمال، ودبلة الجواز في إيدهم اليمين.
  • وبيكون فيه 13 عملة فضة، العريس بيديهم للعروسة كرمز للمشاركة والحياة الجديدة اللي هيجمعهم.


الشهود على عقد الزواج فى اسبانيا


في جوازاتهم مفيش حاجة اسمها "إشبينة" أو "أشبين"، بس بيكون فيه "بادريينو" و "بادريينا"، ودول بيكونوا زي وكيل العروسة ووكيل العريس، وغالباً بيكونوا والد العروسة ووالدة العريس. دول بيكونوا معاهم طول الوقت وبيشهدوا على الجواز.


في العزومة بتاعة الفرح، الضيوف بيروحوا للعروسين ويقدموا لهم الهدايا، والعروسين بيدوا للضيوف هدايا تذكارية بسيطة كنوع من الشكر. زمان كانوا بيدوا للرجالة سيجار وللستات بروش، لكن دلوقتي بقت الهدايا أكثر تنوعاً.


عادات غريبة ليلة الزفاف


من العادات اللي كانت موجودة زمان، إن صحاب العريس يقصوا كرافته ويبيعوها حتت متقطعة للضيوف عشان يلموا فلوس للعريسين، ونفس الموضوع كان بيحصل مع رباط الفرح بتاع العروسة. بس الحاجات دي بقت بتختفي دلوقتي.


في الآخر، بعد كل الفرحة والتهاني، العروسين بيروحوا يسجلوا جوازهم في السجل المدني وياخدوا "كتاب العائلة" اللي هيسجلوا فيه أسماء ولادهم بعد كده.


في النهاية، جوازات اسبانيا زيها زي أي جواز في العالم، مليانة فرحة ولمة حلوة. بس اللي بيميزها هو المزج بين التقاليد القديمة والعصرية، والحرص على البساطة في الاحتفال بلم شمل عيلتين. ويبقى السؤال: لو هتتجوز، تفضل جواز كبير على طريقتنا ولا جواز بسيط على طريقة الإسبان؟

google-playkhamsatmostaqltradent